richting, doel, plan, actie, effect...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Shackleton's way....

Shackleton’s Way….

Sir Ernest Shackleton, de meeste mensen zullen hem niet kennen. Ik aanvankelijk ook niet. Totdat ik zijn naam tegenkwam in het briljante boek van Simon Sinek “Begin met het waarom”. In dit boek beschrijft Sinek de Golden Circle. Heel in het kort komt het erop neer dat het succes van mensen en organisaties gebaseerd is op het Waarom en niet zozeer op het Hoe of het Wat. Zijn stelling is dan ook concreet: “Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet”. Hij onderbouwt dit met de werking van onze hersenen en levert namen als The Wright Brothers, John F. Kennedy, Martin Luther King, South West Airlines, Walmart, Starbucks, Apple en de eerdergenoemde Shackleton als bewijs van zijn theorie.  Sir Ernest Shackleton (1874-1922) was ontdekkingsreiziger. Na een carrière in de koopvaardij, nam hij deel aan meerdere zuidpool expedities. O.a. onder leiding Sir Robert F. Scott. Van hem leerde hij eigenlijk hoe het niet moest. Precies 100 jaar geleden in 1914, startte Shackleton zijn eigen expeditie. Met het stoomzeilschip “HMS Endurance” vertrok hij met 27 man vanuit South Georgia naar Antarctica. Voor de selectie van zijn crew plaatste hij de volgende advertentie: "MEN WANTED, for hazardous journey, small wages, bitter cold, long months of complete darkness, constant dange, safe return doubtful, honor and recognition in case of succes. Ernest Shackleton"  

Geen dure verkooppraat of sexy bedrijfsprofiel, geen opsomming van onverenigbare competenties of vaardigheden, geen topsalaris en/of bonus maar hij sprak mensen aan op hun passie en diepste drijfveren. Hun ‘waarom?’ Later zou blijken dat deze selectie heeft bijgedragen aan de overleving van alle 28 man. De expeditie strandde namelijk al snel. Na anderhalve maand varen, werd het schip van Shackleton opgesloten door het pakijs. Na 9 maanden in en om het schip te hebben doorgebracht werd binnen 24 uur het schip door het pakijs verpletterd tot wrakhout. Hij en z’n crew moesten van boord. Wat volgde was een periode van nog eens 7 maanden waarin hij over het ijs zijn weg moest vervolgen met 3 tenten, sledehonden en kleinere boten. De omstandigheden waren ronduit vijandig. Toen de weg naar redding over zee bereikbaar was, selecteerde hij 5 man die samen met hem in een zeilsloep van 7 meter lengte 800 zeemijlen het vaste land wisten te bereiken. Uiteindelijk kwamen alle 27 crewleden inclusief Shackleton ‘safe and sound’ weer aan wal. In het tijdbeeld van begin 1900 mag dit als een uiterst bijzondere prestatie worden gezien. De visie, aanpak en ervaringen van Shackleton en zijn bemanning zijn beschreven in het boek “Shackleton’s way, Leadership lessons from the great antarctic explorer”. Een boek dat absoluut  thuishoort in het rijtje van Covey, Kotter, Mintzberg, Collins, Drucker, Semler e.a. Geen ingewikkelde managementmodellen, niet bedacht door managementgoeroes langs de zijlijn, maar doorleefde leiderschap lessen van letterlijk de (ijs)koude grond waarin de essentie van het bestaan van en samenwerking tussen mensen is opgetekend.

Shackleton’s way…. het best bewaarde geheim in de managementliteratuur!

Robert Douma, trainer en coach

Naar overzicht
 

Contact

Robert Douma
Munnikenweg 26
2651 LZ Berkel en Rodenrijs

T (06) 52 68 47 01
info@robertdouma.nl
Robert Douma locatie